събота, 18 декември 2010 г.

18,12

Кино и сценография

Няколко стъпки към киното и работата на художника там.

Отново силно екипна работа, продукцията или създаването на филм изискват доста подготовка, анализи и изследване, както и изясняване на основни линии и стил с режисьора и оператора.

Докато в театъра сценографията е основна част от визуализацията и решението на
представлението като цялостно произведение, в киното се намесва или споделя работата на художника оператора. Камерата и нейното субективно око са всъщност окото на зрителя и това пречупване на цялото произведение през оптиката на камерата прави ролята на оператора много отговорна. Позицията на кадъра и кадрирането, което в театъра беше до голяма степен отговорност на сценографа, тук се решава от режисьора и оператора.

Ограничаването на изразните средства на художника в киното не значи, че работата му е второстепенна. В такъв екип (макар кино-режисьорите да са по визуално насочени) схемата на визуализация отново е дело на тримата (режисьор, оператор и художник).
В руското кино оператора се нарича "режисьор-постановчик" защото "поставя", кадрира, пречупва действието през своята техника и предлага на зрителя как да види действието.

Художникът е отговорен за декора, костюмите, реквизита, грима, прическите и другите материални измерения на това, което се снима. Затова ролята му в киното е разпределена на различни служби, които ослужват снимачния процес - декоростроители, реквизитори, гардеробиери, гримьори и фризьори... пиротехници.

Художникът в киното заедно с двамата основни кино-творци (режисьора и оператора) намират и определят местата, където ще се снимат определени сцени, решават как и какво от тях да се (до)декорира, довърши, разруши, разчисти, пребоядиса и т.н.
Обикновено тогава с тях е и един асистент, който се нарича "Location scouter" - или "търсач на места за снимане" - той следи за функционалното обезпечаване на "мястото" - има ли ток, безопасно ли е, може ли да се ползва там техника и осветление и др.

Художникът отново в екип с режисьора и оператора предлага какви да бъдат костюмите и изобщо стила на визуализацията. Съответно създава този характерен облик - визуален стил на филма като създава костюми, интериори и детайли (подбира предмети, аксесоари и т.н. реквизит). Всички тези създадени специално за филма, взети под наем или на заем предмети, дрехи, мебели и части от декора и костюма се предоставят и поемат от съответните служби:

Грубата работа на снимачния терен - дърводелски, строителни, бутафорни, бояджийски и други такива дейности се извършват от екип майстори - асистент-художници, които работят по график преди снимките на определено място и го подготвят за (до)декорирането.

Костюмите, аксесоарите и обувките отиват в "Гардероба" (където те се съхраняват, поддържат, перат, гладят, възстановяват, ако са скъсани и т.н.);

Предметите, мебелите и другите части от декора отиват в "Реквизит" - който също се грижи за тяхното състояние и отговаря за тях по време на снимачния процес;

Грима, перуките, мустаците и т.н. части от визуалния образ на всяко действащо лице се обслужват от съответните служби - "Грим", "Коса" или от един и същ опитен в това отношение човек.

Задачата за Коледа и НГ е да гледате и подготвите анализ/коментар на един исторически и един съвременен филм по избор като се опитате да намерите поне по едно художествено решение, което ви е направило впечатление и е повлияло върху начина, по който филмът ви е въздействал.
(например - избора на черно-бяло, червено и златно в интериорите на "Хамлет" на Кенет Брана). ето и линк към трейлъра на филма:

http://www.youtube.com/watch?v=GcWfNZhSEIQ

Няма коментари:

Публикуване на коментар